Cyberpesten*
Wat is cyberpesten?
Cyberpesten of digitaal pesten is het pesten via de digitale media (virtuele wereld). Het is het expres zwart maken of afkraken van iemand door middel van vervelende/negatieve feedback of het groepsgewijs negeren van één persoon. YouTube, Facebook, Instagram, Snapchat, WhatsApp en Twitter zijn de meest gebruikte sociale media die hiervoor worden ingezet. Ook in de werkomgeving
In de verpleging, verzorging en thuiszorg komen verschillende vormen van cyberpesten voor. Een paar voorbeelden:
- Je collega gebruikt jouw wachtwoord en account om jouw rapportage te saboteren.
- Je collega mailt uit jouw naam terwijl jij nergens van weet.
- Je bent niet opgenomen in de WhatsApp-groep van de afdeling, er gebeuren allerlei dingen, ook leuke, buiten jou om.
- Op Facebook, Instagram en andere sociale media word je uitgesloten.
Risico’s van cyberpesten
Bij cyberpesten is het bereik vele malen groter dan bij analoog pesten. En bij cyberpesten worden verschillende digitale kanalen ingezet met als bijkomend gevolg dat de ‘gepeste’ niet weet wie op de hoogte is van (beeld)materiaal en dat de ‘gepeste’ daardoor snel in een isolement kan raken uit angst voor herkenning. Cyberpesten gaat 24 uur per dag door.
Richtlijnen
Breid het wettelijk verplichte pestprotocol uit met een protocol gericht op cyberpesten. Hierin dient het gebruik van social media te worden opgenomen. Neem daarin afspraken op die kaderen:
- wat wel en niet gedeeld wordt;
- hoe en wanneer te reageren op sociale media;
- wie verantwoordelijk is voor wat er wordt gepubliceerd.
Praktijktips
https://www.arbocatalogusvvt.nl/toolkitvvt/
- Algemene tips
- Neem de integriteitscode/ gedragscode als basis
- Zorg dat de organisatie formuleert wat wel/ niet getolereerd wordt
- Bespreek met team/ leidinggevende
- Ga naar de vertrouwenspersoon
- Klacht indienen, klachtencommissie
- Hou het klein, laat het niet escaleren
- Vraag ondersteuning, collegiaal opvangteam
- Doe melding
- Houd je gegevens geheimLaat geen onbekende collega toe in jouw account. Geef nooit zomaar je password, inloggegevens of paspoortnummer aan de instelling waar je werkt of aan een collega. Kijk uit met het zomaar geven van je adresgegevens of foto’s van jezelf.
- Wees selectief in mensen die je volgtLaat ongewenste ‘vrienden’ op Facebook of andere sociale media niet toe. En blokkeer degenen die je lastigvallen.
- Bewaar al het materiaalBewaar alle mails, filmpjes of berichten. Sla ze op of maak er screenshots/foto’s van. Het kan dienen als bewijsmateriaal.
- Reageer niet op mails, berichtjes of filmpjesBedenk samen met een leidinggevende, een collega of een vertrouwenspersoon wat de beste aanpak is. Laat je niet meeslepen, reageren met agressie zorgt ervoor dat je de dader in de kaart speelt.
- Als je het ziet gebeurenJe kunt de dader(s) aanspreken op hun gedrag. Het slachtoffer steunen. Als een meerderheid de dader duidelijk maakt dat het pestgedrag niet wordt getolereerd, kan het ook vanzelf ophouden.
Beleidstips
- Informeer medewerkers over cyberpestenVeel medewerkers zijn niet bekend met het fenomeen. Licht medewerkers regelmatig in door middel van themabijeenkomsten en voorlichtingsmateriaal.
- Volg de ontwikkelingen op het gebied van cyberpestenHuur een expert in die kan vertellen over beleid, tips en tools. Andere sectoren zijn verder gevorderd. In de documenten een voorbeeld van een protocol.